zaterdag 2 mei 2015

Transfermarker op een houten huisje

Ik blijf het leuk vinden om nieuwe dingen uit te proberen. En dus ging ik inmiddels alweer twee weken geleden aan de slag met de transfermarker: een marker die je kunt gebruiken om afbeeldingen afgedrukt met een laserprinter of tonerinkt te transferen naar een andere (poreuze) ondergrond.

Via Pinterest vond ik diverse leuke afbeeldingen die meteen al gespiegeld stonden. Wanneer je met de transfermarker werkt moet je de afbeelding namelijk op zijn kop leggen en krijg je dus het gespiegelde van wat er op je papier staat. Ik besloot om te starten met de tekst over 'Ons huis' en deze dan over te brengen op een houten huisje. Nu is mijn printer een beetje raar aan het doen en slaat hij wel eens een lijntje over om te printen maar in dit geval vond ik dat juist wel grappig. Nadat ik de afbeelding had afgedrukt, kopieerde ik hem op een kopieermachine met tonerinkt en daarna bracht ik hem met behulp van de transfermarker over. Dit gaat heel makkelijk en snel: je legt de afbeelding op de ondergrond met de printzijde naar beneden, je plakt hem eventjes vast met verwijderbare tape en daarna ga je gewoon met de marker over het papier heen tot hij helemaal onder de vloeistof zit. Daarna ga je nog even goed met een vouwbeen of iets dergelijks over de afbeelding heen en kun je het papier eraf halen. En dan heb je dus een perfecte afbeelding!

Naast hout werkt de transfermarker onder andere ook op textiel en klei. Ik heb ook geprobeerd een foto op hout te transferen maar dat wordt wel lastig omdat het contrast in je foto heel groot moet zijn om hem goed over te laten komen. Maar een 'shabby' afdruk kan natuurlijk juist ook heel leuk zijn. Nou goed, ik ben in ieder geval enthousiast en ik ben blij dat ik hem even geprobeerd heb. Want behalve de niet zo aangename geur die er tijdens het werken vrijkomt kan ik weinig nadelen bedenken om hem niet in huis te hebben voor bijvoorbeeld een snel en persoonlijk cadeautje (een houten hartje met een lieve persoonlijke tekst bijvoorbeeld, leuk idee voor moederdag) ;)

Benodigdheden: transfersmarker, houten huisje (Panduro), kopie of printje gemaakt met tonerinkt of een laserprinter

3 opmerkingen:

  1. Wat leuk en wat leg je het duidelijk uit! Er volgen vast nog meer creaties met de transfermarker...
    Groetjes,
    GerJanne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Helemaal leuk, dat wil ik ook proberen :D onlangs heb ik van een stuk hout al allemaal huisjes gezaagd, maar dit maakt ze wel heel leuk en persoonlijk!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat is leuk .Dit ga ik onthouden .

    BeantwoordenVerwijderen